Across The Professions
Penulis: Herbert Altrichter, Allan Feldman, Peter Posch & Bridget Somekh
Maksud Kajian Tindakan
- Dinamakan Kajian : kerana sistematik, inkuiri kritikal telah dibuat kepada orang ramai
- Dinamakan Tindakan : . mereka menggunakan sistem yang mencuba untuk memperbaiki dan memahami apa yang ingin dikaji.
- Suatu kajian tentang interaksi sosial dengan pandangan untuk meningkatkan dan menambahbaikkan kualiti melaluinya.
- Kajian untuk meningkatkan kualiti tindakan profesional menjadi lebih baik dan berkesan apabila bekerja.
Kenapa Guru Melakukan Kajian Tindakan ?
- Bukan hanya untuk meningkatkan pembangunan kerja mereka di sekolah akan tetapi meluaskan pengetahuan dan kecekapan mereka secara profesional.
- Untuk berkongsi pengetahuan mereka kepada kolej, pelajar dan ibu bapa dalam bentuk bertulis secara meluas kepada orang ramai.
- Mereka terlibat untuk membina kekuatan dan menangani kelemahan yang akan datang.
- Guru boleh mendemonstrasikan pengetahuan mereka mengenai strategi-strategi pengajaran dalam bentuk perlakuan tidak hanya terikat dengan pengajaran mereka secara rutinnya.
Bila Guru Melakukan Kajian Tindakan ?
- Bila terdapat permasalahan dikalangan pelajar cth: prestasi pelajaran, masalah disiplin, tidak memberi penumpuan dalam kelas.
- Bila guru ingin menguji idea dan strategi baru untuk mengetahui keberkesanannya.
- Bila guru ingin meningkatkan kualitinya pengajarannya dalam profesion pendidikan.
- Bila guru ingin mengetahui aspek dalam pengajarannya untuk meningkatkan atau membangunkan pekerjaan hariannya dan perhubungan dengan pelajar, sekolah, rakan sekerja dan pengetua sekolah.
- Sekolah:
- Bilik Darjah
- Makmal
- Menggunakan 9 langkah:
1.Mengenalpasti kumpulan sokongan kajian
2.Mengenalpasti pasangan kolaborasi kajian
3.Mula merekod aktiviti kajian
4.Membuat keputusan terhadap isu kajian dan memulakan penyiasatan.
5.Menjelaskan isu permulaan
6.Mengumpulkan data secara sistematik
7.Menganalisis data
8.Meningkatkan strategi tindakan dan meletakkannya dalam perlakuan.
9.Berkongsi pengetahuan kepada umum.
Model Reka Bentuk Kajian Tindakan/ Prosedur/ Pengumpulan Penganalisaan Data
- The constructive analysis of data (160)
- Practical theories to action (87)
- Karen’s advisory framework. (81)
- Possible Sources for starting point. (43)
- Circle of action and reflection. (8)
0 comments:
Post a Comment